ثبت نام در سایت | ورود اعضا | لینک‌های مفید | ارتباط با من صفحه‌ی اصلی

مهندس محمدرضا جعفری

امروز: سه شنبه 30 مرداد 1397 بازدید تا کنون: 69811

درس : مهندسی نرم افزار پیشرفته

استاد : دکتر موتمنی

لینک دریافت پی دی اف و پاورپوینت

لینک گروه گوگل

  • گروه ها حداکثر دو نفره می باشد.(هر دو نفر باید ارائه کنند و به کل مبحث مسلط باشند)
  • ارائه ها به ترتیب شماره موضوع انجام خواهد شد.
  • زمان ارائه نیز از هفته آخر آبان ماه شروع و تا پایان ترم ادامه خواهد داشت.
  • دانشجویان و همکلاسیهای عزیز اگر موضوعی را انتخاب کردید در منوی "ارتباط با من" فرم مربوطه را تکمیل کنید.
  • ای-میلهای دریافتی به ترتیب اولویت زمانی اعمال خواهد شد.
  • لیست ارائه دانشجویان به ترتیب زیر است. ممکن تغییرات کوچکی وجود داشته باشد که در روزهای برگزاری کلاس معین می‌شود.
  • تاریخ ارائه خانمها حیدریان و رستگار (ردیف 9) به 21 آذر تغییر یافت.

1

یادآوری(UML)

مازیار مهیار، محسن کردان

تاریخ ارائه 14 آذر

2

USDP

فرزانه بنی هاشمی، ماندانا دماوندی

3

RUP

ملیحه ابطحی، زهرا یداللهی

4

متدلوژیهای سنگین وزن

مهرانه فرساد، رضوان ابویی

5

متدلوژیهای سبک وزن

فاطمه نصرتیان، شهربانو قبادی

6.1

شبکه های پتری - انواع

طاهره قره خانی، مانده غفاری

تاریخ ارائه 21 آذر

6.2

شبکه های پتری - کاربردها

حسین دلاور، محمود ورداسبی

7

نگاشتUML به شبکه های پتری

ندا سینا و نادیا جعفری

8

متدولوژیهای عامل گراAgent Oriented

آرین آیینی، حامد ذاکریان

9

متدولوژیهای جنبه گراAspect Oriented

تاریخ ارائه 21 آذر

 

حدیث رستگار، فاطمه حیدریان

تاریخ ارائه 21 آذر

 

تاریخ ارائه 28 آذر

10

متدولوژیهای سرویس گراService Oriented

راضیه فرحمندی، مریم سپهری

11

کیفیت نرم افزار

محمد علی رمضان زاده

12

استانداردسازی نرم افزار

مصطفی رمضان تبار، آرش حسین آبادی

13

ابزارهای نرم افزاریCase Tools

محمد رضا جعفری، سید مجتبی فضلی

پاسخ تمرینها را در گروه به اشتراک بگذارید.

تمرینهای 22گانه

تمرین 1 –حداقل 20 پارامتر کیفی مختلف در نرم افزار معرفی و تعریف نمایید.

تمرین 2 –یک Case study  در نظر گرفته و برای 20 پارامتر کیفی فوق با طرح ادله منطقی و مهندسی یک لیست الویت بندی شده تنظیم کنید. در این لیست حداقل 5 پارامتر کیفی وجود داشته باشد.

تمرین 3 –انواع مدلها در مهندسی نرم افزار را لیست نموده و با ارائه یک جدول، مقایسه نمایید.

تمرین 4 –بررسی نموده آیا می توان :

الف)لیست ارائه شده برای علائم بحران نرم افزار را کامل تر نمود.

ب)بر حسب فراوانی آن را مرتب کرد.

ج)حداقل یک Case Studyواقعی ارائه نمایید که نرم افزار تولیدشده با شکست مواجه شده است و دلیل/دلایل این شکست را در لیست ارئه شده در بحران نرم افزار یافت.

تمرین 5 –به غیر از تعاریف مطرح برای مهندسی نرم افزار در کلاس حداقل 5 تعریف دیگر با ذکر رفرنس ارائه نموده و تحلیل نمایید به نظر شما از بین مجموعه تعاریف ارائه شده کدام تعریف بهترین و کاملترین است؟چرا؟

تمرین 6 –بررسی و تحقیق نمایید در زمینه دو ویِژگی مطرح برای متدولوژی مطلوب (اسلاید 13) میزان توفیق متدولوژیهای مختلف چقدر بوده است؟

تمرین 7 - در بحث پیچیدگی حوزه مساله به عنوان یکی از عوامل به وجودآورنده پیچیدگی، مثالی را در نظر گرفته و موارد مختلف مطرح در این آیتم را در این مثال بررسی نمایید.

تمرین 8 - چهار مورد از موارد اصلی تشدید پیچیدگی در کلاس بحث شد. چند مثال مطرح نموده با توجه به نوع و حالت این سیستمها عوامل به وجودآورنده پیچیدگی را در این مثالها بر حسب الویت و فراوانی با تحلیل منطقی مرتب سازی نمایید.

تمرین 9 - بررسی نمایید علاوه بر روشهای طراحی مطرح شده در کلاس (اسلاید 7 در session 2) آیا روشهای طراحی دیگری نیز به صورت مستقل برای نرم‌افزار متصور است؟

تمرین 10 - بررسی نمایید زبانهای مختلف برنامه‌نویسی چگونه مفهوم تجرید را درقالب نوع داده‌ای ADT پیاده‌سازی می‌نمایند.

تمرین 11 - برای یک سیستم مشخص 5 مفهوم در نظر گرفته و براساس اصل تجرید ویژگیهای آن مفاهیم را تصویر نمایید، همچنین در این سیستم یک مفهوم را در نظر گرفته و برای 5 زیرسیستم مختلف آن بر اساس اصول تجرید مفاهیم را تعریف نمایید.

تمرین 12 - در بحث واحدمندی توضیح دهید که منظور از خوش‌تعریف بودن واحد و واسط به چه معناست؟

تمرین 13 - حداقل 5 عنوان تحقیقاتی مرتبط با مفاهیم Coupling و Cohesion با ذکر منبع بیان نمایید.

تمرین 14 - علاوه بر مزایای مطرح شده برای شیءگرایی در اسلاید 33 و 34 مزایای دیگر این متدولوژی را لیست نمایید.

تمرین 15 - آیا توجه تام نسبت به تمام اصول شیءگرایی همیشه همراه با افزایش کیفیت است؟ خیر! در صورت جواب "خیر" موارد نقض این مساله را لیست نمایید.

تمرین 16 - یک سیستم مشخص را در نظر گرفته به ازای این سیستم 5 مفهوم در قالب یکی شیء مستقل و با تعریف هویت، حالت و رفتار تعریف نمایید. همچنین برای این سیستم 5 مفهوم مهم را در نظر گرفته که نمی‌توان این مفاهیم را درقالب یک شیء تعریف نمود.

تمرین 17 - به لحاظ متد فراخوانی و ارسال پیامها قابلیتهای حداقل 3 زبان برنامه‌نویسی شیءگرا را درقالب ارائه یک جدول مقایسه نمایید.

تمرین 18 - بررسی نمایید به چه دلیل وراثت چندگانه علیرغم تمام مزایایی که دارد توصیه نمی‌شود.
آیا این یک توصیه اکید است؟ در چه مواردی علیرغم این توصیه می‌توان از توارث چندگانه استفاده نمود و آیا به نظر شما با استفاده از روابط اساسی دیگر بین کلاسها توارث چندگانه می‌توان کلا به یک رابطه دیگر نگاشت نمود؟

تمرین 19 - بررسی کنید که آیا تمامی روابط بین کلاسها همان روابط اساسی می‌باشند که در اسلاید مربوطه نمایش داده شدند؟ اگر خیر! بررسی کنید که آیا این روابط به عنوان زیرمجموعه‌ها و یا ترکیبی از همان روابط اساسی می‌باشند یا خیر.

تمرین 20 - در روشهای مبتنی بر وظیفه برای شناسایی کلاسها، هر کلاس به عنوان سرویس‌دهنده یا سرویس‌گیرنده می‌باشد. انواع خدماتی که یک کلاس در نقش سرویس‌دهنده می‌تواند برای کلاسهای سرویس‌گیرنده ارائه نماید بررسی و دسته‌بندی نمایید.

تمرین 21 - با بررسی در اینترنت حداقل 5 نمونه از نرم‌افزارهای کار با کارتهای CRC را گزارش نموده، در رابطه با مزایا و معایب آن بحث نمایید.

تمرین 22 - با استفاده از یک مثال (اسلاید 65) نشان دهید که چگونه از کارتهای CRC برای پیاده‌سازی مقوله‌بندی استفاده می‌شود.

سوالات زیر از ارائه به بعد طرح شده است :

تمرین 23 - متدولوژی USDP و RUP را با تاکید بر مفاهیم فاز، دیسیپلین، نقاط عطف یا فرسنگ نما (اصلی و فرعی)، تکرار Iteration توضیح دهید.

تمرین 24 -موارد توسعه یافتگی RUP در مقایسه با USDP را تشریح نموده، انواع دیسیپلین های مورد استفاده در USDP و USDP را تشریح نمایید.

تمرین 25 - ضمن معرفی متدولوژیهای سنگین وزن و سبک وزن سه نمونه از آنها را معرفی نمایید.

تمرین 26 - با ارائه یک جدول مقایسه ای متدولوژیهای سبک وزن و سنگین وزن را با یکدیگر مقایسه نمایید.

تمرین 27 - اصول بیانیه چابک را تشریح نموده، به نقد این اصول بپردازید. لینک پاسخ

تمرین 28 - مفهوم شبکه های پتری را به زبان ساده بیان نموده، در رابطه با مزایا و معایب آن توضیح دهید. با ذکر یک مثال ساده.

تمرین 29 - مفهوم شبکه های پتری رنگی را توضیح داده، بگویید مقصود از رنگ در شبکه های پتری رنگی چیست؟

تمرین 30 - توضیح دهید با جه هدفی نمودارهای UML به شبکه های پتری نگاشت می گردد.

تمرین 31 - مفهوم agent را توضیح دهید. مثال برای آن بیان نمایید و با شیء مقایسه نمایید.

تمرین 32 - مفهوم جنبه یا aspect را توضیح داده و آن را با مفاهیم agent و object مقایسه نمایید.

تمرین 33 - مفهوم دغدغه یا concern را توضیح دهید.

تمرین 34 - مفهوم معماری سرویس گرا را با مثال توضیح دهید و در رابطه با مفهوم سرویس، هم نوا سازی orchestration شرح دهید.

تمرین 35 - مفهوم Case Tools را توضیح داده و سه نمونه از آن را شرح دهید.






کاسپین سرور
سامانه‌ی شخصی
کلیه‌ی حقوق این وب‌سایت متعلق به مهندس محمدرضا جعفری می‌باشد.